F Y S I O T H E R A P I E  S T E E N W I J K

EASY TAPE

Easy Tape

De samenstelling en eigenschappen van EasyTape zijn anders dan gewone (sport) tape. Door de specifieke samenstelling, materiaal en fabricage heeft de tape veel voordelen ten opzichte van andere tapesoorten.
Het is speciaal materiaal, geweven als de huid en heeft de volgende eigenschappen:

- Het heeft een rekbaarheid van 140%. Dit komt overeen met de rekbaarheid van de huid.
- De dikte en het gewicht van de tape zijn vergelijkbaar met de huid. Daardoor vergeet je al snel dat je tape op
  hebt.
- Het rekt in meerdere richtingen, diagonaal om de lengteas.
- Het is lucht- en vocht doorlatend waardoor de huid kan “ademen” en kan zweten. Hierdoor ontstaat minder snel
  verweking en irritatie van de huid.
- Het heeft een hypoallergene lijmlaag die reageert op warmte. Hierdoor hecht de lijm goed op de huid en treedt
  er weinig tot geen huidirritatie op.
- De tape blijft enkele dagen op de huid zitten, afhankelijk van de locatie. Normaal blijft de tape 1-2 dagen op de
  handen en voeten plakken 3-4 dagen op de rest van het lichaam.
- De tape is vochtbestendig waardoor er gewoon met  de tape gedoucht
  en gezwommen kan worden.
- Er zijn geen medicinale bestanddelen aan de tape toegevoegd.
  De snelle pijn-vermindering na het aanbrengen van de tape doet dit
  vaak wel vermoeden.
- De tape is met 15% rek opgebracht op de onderlaag en krimpt nadat
  het op de huid opgebracht is. Dit geeft afname van druk en pijn en
  stimuleert de doorbloeding. De tape lift tijdens het krimpen de huid-
  lagen waardoor drukafname en pijnafname ontstaat. Door het krimpen
  stimuleert de tape ook sensoren in de huidlagen (in de fasci) waardoor
  een betere sturing van de spieren ontstaat.
- De tape is gemakkelijk weer te verwijderen van de huid en laat geen
  lijmsporen achter.

Het verschil tussen EasyTape en gewone Sporttape.

Het traditionele Sport tapen is vaak gericht op het geheel of gedeeltelijk vast zetten (immobiliseren) van gewrichten. Dit ontneemt een gewricht en de spieren er omheen de mogelijkheid om datgene te doen waar ze voor gemaakt zijn: BEWEGEN!
Doordat de traditionele sporttape stug is en niet rekbaar, zal de tape leiden tot extra druk
bij bijvoorbeeld zwelingen. Deze druk knelt de bloedvaten af waardoor meer pijn ontstaat,
de bloedtoevoer wordt afgekneld en herstel wordt belemmerd. EasyTape is juist gericht op drukvermindering van het aangedane gebied, verbetering van de doorbloeding en
stimulering van een correcte beweging.
Daardoor geeft EasyTape een sneller herstel dan de traditionele Sport tape.

De werking van EasyTaping.

EasyTape werkt anders dan gewone Sport tape. EasyTape helpt het lichaam bij het natuurlijke herstelproces.
Door de eerder genoemde krimpwerking lift EasyTape de huidlagen en creëert vermindering van de druk tussen
de huid en de spieren. Zo ontstaat een betere doorbloeding en vochtafvoer (drainage) van het weefsel.

Zwelling verminderen & herstel bevorderen.

Bij intensief sporten, maar in grotere mate bij blessures, ontstaan scheurtjes van
het spierbindweefsel. Het lichaam reageert hierop door middel van een ontstekingsreactie. Een ontstekingsreactie is een natuurlijk herstelproces van het lichaam. Bepaalde stofjes die vrijkomen bij de scheurtjes trekken als het ware meer bloed naar het aangedane gebied. Hierbij komt ook extra vocht vrij dat aan de buitenkant zichtbaar is als zwelling.
Zwelling veroorzaakt druk in de weefsels. Deze druk belemmert de aan -en afvoer
van voedingsstoffen en vocht. Hierdoor blijft bijvoorbeeld een verstuikte enkel lang
dik en pijnlijk. EasyTape lift de huidlagen op waardoor de druk in weefsels onder
tape daalt. Hierdoor gaat de aan –en afvoer van stoffen beter waardoor er een
snellere genezing ontstaat. Bewegen met de tape op versterkt dit effect.

Pijn vermindering.

Door vocht ontstaat druk in de verschillende weefsels, spieren, onderhuidse lagen en
alles daar tussen.
Toename van druk prikkelt de druksensoren. Dit wordt ervaren als pijn.
Druk maar eens op een pijnplek, dan zal de pijn toenemen. Wanneer je weer los laat
neemt de pijn weer af. Pijn wekt een beschermingsreflex op van de spieren: de spieren
gaan extra aanspannen (hypertonie en spierspasme).
Hierdoor kan je minder goed bewegen. De krimpwerking van EasyTape geeft juist
drukdaling. Drukdaling geeft direct afname van de pijn. Het gevolg is dat je
gemakkelijker kan bewegen en ook meer durft te bewegen.
Bewegen stimuleert weer de doorbloeding en het herstelproces.

Nog een voorbeeld van het tapen van een blessure aan de bovenbil na een val van een trap.

Een voorbeeld van een ingetaped been na een val van het paard
met een trap na...